Step 7

Genoptræning

De første uger efter operationen, træner du i henhold til øvelsesprogrammet. Herefter bliver du indkaldt til genoptræning i din hjem kommune.

0-2 uger efter operation:

  • Der anlægges låst skinne 0-30 gr. i opvågningen
  • Skinnen må KUN tages af ved brusebad og under træning
  • Du må bøje/strække knæet uden belastning, men IKKE bøje mere end 30 gr.
  • Når blokaden er ophørt må du støtte, men kun på strakt knæ
  • Du må strække knæet helt – anbefales når du hviler
  • Du bruger krykker
  • Øvelsesprogrammet er vejledende. Ved forværring af smerter eller hævelse skal du reducere antallet af gentagelser

 

Øvelsesprogram for de første 2-3 uger:

1. Venepumpeøvelse

1

Lig med benet over hjertehøjde. Bevæg fødderne op og ned mange gange efter hinanden. Udføres flere gange dagligt.

 

De kommende to øvelser udføres 3 – 5 gange dagligt

2. Træning af lårmusklen

selvspænd

Sid på et fast underlag med strakte ben. Pres knæet mod underlaget så lårmusklen spændes. Hold spændingen i 5 sekunder og slap af. Gentages 10 gange.

 

3. Passiv udspænding

passiv ekstension

Hvil benet 15-30 sekunder, kun med støtte under hælen

 

1 uge efter operationen skal du supplere med næste øvelse

4. Træning af lårmusklen

4

Stå med parallelle fødder og strakte ben. Spænd lårmusklen i 5 sekunder og slap af. Du skal fornemme at du trækker knæskallen op og at det spænder på indersiden af låret.  Gentages 10 gange. Udføres 3-5 gange dagligt.

 

Fra 2 uger efter operation:

  • Skinnen fjernes ved 2 ugers kontrol i idrætsklinikken
  • Du skal stadig bruge krykker og fortsat KUN støtte på strakt knæ
  • Når du ikke har vægt på benet, må du bevæge knæet frit
  • Du skal fortsætte med muskeltræning som de første 2 uger, derudover skal du supplere med nye øvelser. Udføres alle èn gang dagligt.

 

Øvelsesprogram efter 2 uger:

5 . Bevægeøvelse

øvelse 5

Lad foden glide langs underlaget, mens du trækker knæet op mod dig. Stræk knæet ud igen. Gentages 15 gange. Brug en klud eller pose for at mindske modstanden.

 

6. Bevægeøvelse

6

Sid på en stol. Bøj og stræk knæet med foden glidende langs underlaget. Gentages 15 gange. Brug en klud eller pose for at mindske modstanden. Du kan gøre bevægelsen lettere ved at bruge hænderne

 

7. Træning af lårmusklen

7

Lig på ryggen. Løft benet strakt.

 

8. Vægtoverførsel

8

Stå med strakte ben. Overfør vægten skiftevist fra det ene til det andet ben

 

Efter 6 uger:

  • Du må undvære krykkerne når du kan gå almindeligt uden at halte, knæet hæver og det gør ondt

Idræt

Genoptagelse af idræt skal altid ske i samråd med din fysioterapeut.

Vær opmærksom på at det tidligste tidspunkt for genoptagelse af en aktivitet, ikke er ensbetydende med at du skal kunne den på det pågældende tidspunkt.

Du må tidligst:

  • Cykle på motionscykel efter 14 dage
  • svømme crawl efter 14 dage, sårene skal være helede
  • cykle almindeligt efter 8 uger
  • svømme brystsvømning efter 3 mdr
  • opstarte aktiviteter med hop efter 3 mdr
  • løbe på jævnt underlag efter 3 mdr
  • løbe på ujævnt underlag efter 4 mdr
  • påbegynde sport med retningsskift og rotationskomponenter efter 7 mdr
  • påbegynde kontaktsport efter 8 mdr
Region Midtjylland

Dagkirurgisk Afdeling, Center for Planlagt Kirurgi Regionshospitalet Silkeborg