Step 7

Genoptræning

 

TIBIOFEMORALLEDDET:

De første 2- 3 uger skal du selv træne efter øvelsesprogrammet. Herefter bliver du indkaldt til træning i din hjem kommune.

Du opfordres til at lave øvelserne dagligt for at genvinde bevægelighed og vedligeholde muskulaturen i knæet.

0-6 uger efter operationen:

  •  INGEN støtte på benet
  • Du må gerne bøje og strække knæet uden belastning

 

 

Øvelser:

1 . Venepumpeøvelse

1

Lig med benet over hjertehøjde. Bevæg fødderne op og ned efter hinanden. Udføres flere gange dagligt. Påbegyndes på operationsdagen

 

Dagen efter operationen skal du påbegynde de følgende øvelser:

2. Træning af lårmusklen

selvspænd

Sid på et fast underlag med strakte ben. Pres knæet mod underlaget så lårmusklen spændes. Hold spændingen i 5 sekunder og slap af. Lav 3 sæt med 10 gentagelser.

 

3. Bevægeøvelse

øvelse 5

Sid på gulvet med benene strakt frem foran dig. Tag fat i knæhasen med hænderne. Lad foden glide langs underlaget, mens du trækker knæet op mod dig. Stræk knæet ud igen. Brug en klud eller plasticpose for at mindske modstanden. Gentages 150 – 250 gange. Hold små pauser undervejs.

 

4. Bevægeøvelse

4

Sid på en stol – bøj og stræk knæet med foden glidende langs underlaget. Brug en klud eller plasticpose under foden. Du kan lette øvelsen ved at hjælpe med hænderne. Gentages 150- 250 gange. Hold små pauser undervejs.

 

5. Bevægeøvelse

6

Når du kan bevæge dit knæ til at lave en omdrejning, erstatter cykling på motionscykel,  øvelse 3 og 4. Cykling skal være uden belastning. Gerne 500 omdrejninger. Hvis du ikke har adgang til en motionscykel, fortsæt med øvelse 3 og 4.

 

 6. Træning af balde og hase muskler

6

Lig på maven. Løft benet med næsten strakt knæ. Hold hoften i underlaget og undgå at svaje i ryggen. Gentages 10 – 15 gange

 

7. Træning af hoftemusklen

SLAB

 

Lig på siden med det opererede ben øverst. Nederste ben er lidt bøjet. Løft øverste ben strakt opad og bagud. Benets retning skal være i lige forlængelse af kroppen. Storetåen skal pege fremad eller op mod loftet. Gentages 10-15 gange

 

2-6 uger efter operationen:

Øvelse 1- 2 laves kun efter behov. Du skal fortsat lave øvelse 6-7, samt bevægetræning (motionscykling).

De følgende øvelser laves èn gang dagligt – 3 sæt med 10 gentagelser.

8. Træning af lårmusklen

9

Placer en fast pude eller et håndklæde under knæet. Pres bagsiden af knæet mod puden og løft hælen. Sænk foden igen.

 

9. Træning af lårmusklen

7

Lig på ryggen. Løft benet strakt.

 

10. Træning af bevægelighed og hasemuskler

5

Stå på det ikke opererede ben. Bøj og stræk det opererede knæ i en langsom og kontrolleret bevægelse.

Fra 6 uger efter operationen:

  • Du må begynde at støtte på det opererede ben og øge belastningen indenfor smertegrænsen
  • Du må undvære krykkerne, når du kan gå almindeligt uden at halte, uden knæet hæver og gør ondt
  • Start evt med at undvære en krykkestok, du skal have krykken modsat det opererede ben

 

IDRÆT – du må tidligst:

  • Svømme crawl efter 2-3 uger(sårene skal været helet)
  • svømme brystsvømning efter 6 uger
  • cykle almindeligt efter 10 uger
  • løbe på jævnt underlag efter 6 mdr
  • Genoptage idræt med retningsskift efter 9 mdr

Genoptagelse af Idræt skal altid ske i samråd med din fysioterapeut

 

 

PATELLOFEMORALLEDDET:

De første 2- 3 uger efter skal du selv træne efter øvelsesprogrammet. Herefter bliver du indkaldt til træning i din hjem kommune.

Du opfordres til at lave øvelserne dagligt for at genvinde bevægelighed og vedligeholde muskulaturen i knæet.

0-2 uger efter operationen:

  • Du må kun belaste delvist. Delvist betyder at du må sætte det opererede ben til jorden, men aflaste ved at overføre mindst halvdelen af din vægt til krykkerne.
  • Når du har vægt på benet skal benet være strakt. Undgå at støtte på det opererede ben når du rejser og sætter dig.
  • Du må bøje og strække frit uden belastning
  • Når du går op ad trapper skal det ikke opererede ben op først
  • Når du går ned ad trapper skal det opererede ben ned først

 

 

Øvelser:

1. Venepumpeøvelse

1

Lig med benet over hjertehøjde. Bevæg fødderne op og ned mange gange efter hinanden. Udføres flere gange dagligt. Påbegyndes på operationsdagen.

 

Dagen efter operationen skal du begynde at lave følgende øvelser. Øvelserne gentages 3 gange dagligt.

 

2. Træning af lårmusklen

selvspænd

Sid på et fast underlag med strakte ben. Pres knæet mod underlaget så lårmusklen spændes. Hold spændingen i 5 sekunder og slap af. Lav 3 sæt med 10 gentagelser.

 

3. Bevægeøvelser

øvelse 5

Sid på gulvet med benene strakt foran dig . Tag fat med begge hænder om knæhasen og træk knæet op mod dig, mens benet glider på gulvet. Stræk knæet ud igen. Brug en klud eller pose under foden. Gentages 150 – 250 gange. Hold pauser undervejs.

 

4. Bevægeøvelse

2

Sid på en stol. Bøj og stræk knæet med foden glidende langs underlaget. Brug en klud eller pose under foden. Du kan lette øvelsen ved at hjælpe til med hænderne. Gentages 150 – 250 gange. Hold små pauser.

 

5. Bevægeøvelse

6

Når du kan bevæge knæet nok til en omdrejning, erstatter cykling på motionscykel øvelse 3 – 4. Cykling skal være uden belastning, lav gerne 500 omdrejninger. Har du ikke en motionscykel fortsæt med øvelse 3 – 4.

 

6. Træning af balde og hasemuskler

6

Lig på maven. Løft benet med næsten strakt knæ. Hold hoften i underlaget og undgå at svaje i ryggen. Gentages 10- 15 gange.

 

7. Træning af hoftemusklen

SLAB

Lig på siden med det opererede ben øverst. Nederste ben er lidt bøjet. Løft øverste ben strakt opad og bagud. Benets retning skal være i lige forlængelse af kroppen.Storetåen skal pege fremad eller op mod loftet. Gentages 10 – 15 gange.

 

2 uger efter operationen

Øvelse 1 og 2 laves efter behov, men øvrige øvelser skal fortsætte som hidtil.

2-6 uger efter operation:

  • Du må gradvist øge belastningen på det opererede ben, indenfor smertegrænsen
  • Når du har vægt på benet skal det fortsat være strakt
  • Du må undvære krykkerne, når du kan gå almindeligt uden at halte og benet ikke hæver eller gør ondt
  • Start evt med at undvære en krykke

Derudover skal du lave følgende øvelser en gang dagligt. 3 sæt dagligt a 10 gentagelser.

9. Træning af lårmusklen

9

Placer en lille fast pude eller et håndklæde under knæet. Pres bagsiden af knæet mod puden og løft hælen. Sænk foden igen.

 

10. Træning af lårmusklen

9

Lig på ryggen. Løft benet strakt.

 

11. Træning af bevægelighed  og hasemuskler

5

Stå på det ikke opererede ben. Bøj og stræk det opererede knæ i en langsom og kontrolleret bevægelse.

 

IDRÆT –  Du må tidligst:

  • Svømme crawl efter 6 uger
  • Motionscykle med stigende belastning efter 6 uger
  • Cykle almindeligt udendørs efter 10 uger( forudsat du kan lave en afværgereaktion)
  • Svømme brystsvømning efter 4 måneder
  • Løbe på ujævnt underlag efter 6 måneder
  • Genoptage idræt med retningsskift efter 9 måneder

Genoptagelse af Idræt skal altid ske i samråd med din fysioterapeut

 

Region Midtjylland

Dagkirurgisk Afdeling, Center for Planlagt Kirurgi Regionshospitalet Silkeborg