Step 8

Genoptræning

De første 2- 3 uger skal du træne efter øvelsesprogrammet. Herefter indkaldes du til genoptræning i din hjemkommune.

Øvelsesprogrammet er vejledende og du skal være opmærksom på;

  • Ved forværring af smerte eller hævelse, skal du reducere antal af gentagelser
  • Er knæet for hævet eller irriteret, undgå at gå for meget, men fortsæt med at lave dine øvelse

1. Venepumpeøvelse

Billede1

Lig med benet over hjertehøjde og bevæg fødderne op og ned mange gange efter hinanden. Udføres flere gange dagligt.

Denne øvelse skal påbegyndes så snart du kan bevæge din fod.

 

Øvelse 2-5 påbegyndes dagen efter operationen:

Dette program udføres 3-5 gange dagligt – 10 gentagelser af hver.

2. Passiv udspænding

passiv ekstension

Hvil benet ca 30 sekunder med støtte under hælen, udføres flere gange dagligt.

 

3. Bevægeøvelse

siddende bev

Sid på en stol, bøj og stræk knæet med foden glidende på underlaget- brug en pose eller klud.

 

4. Udspænding

overpres ekstension

Sid på fast underlag og pres knæet mod underlaget med hænderne, hold presset i 3 sekunder.

 

5.Træning af lårmusklen

selvspænd

Spænd lårmusklen så knæhasen presses mod underlag, bøj evt foden opad samtidigt.

Hold spændingen 3 sekunder og slap af.

 

1 uge efter operationen skal du supplere dit træningsprogram:

Der er 3 nye øvelser  – udføres 3 gange dagligt – 10 gentagelser af hver

6. Træning af hoftemusklen

SLAB

Lig på siden med træningsbenet øverst – nederste ben bøjet. Løft øverste ben opad og bagud, sænk det langsomt igen.

Benets retning skal være i forlængelse af kroppen og storetåen skal pege fremad.

 

7. Vægtoverførsel

Sideforskyd

Bøj lidt ned i benene, overfør skiftevis fra det ene til det andet ben. Knæet skal pege lige frem mod tæerne.

 

8. Træning af lårmusklen

knæekstension m bold

Placer en bold bag låret, pres bolden mod væggen så lårmusklen spændes og knæet strækkes. Overkroppen skal have kontakt til væggen under øvelsen.

 

2-3 Uger efter operationen skal du igen supplere dit træningsprogram:

Du skal lave 3 nye øvelser – gentages 1 gang dagligt.

9. Balancetræning

knæfleks haser

Stå på træningsbenet, hold balancen i 30 sekunder- 5 gentagelser med kort pause imellem. Du kan bruge støtte i starten så øvelsen ikke bliver usikker.

 

10.Træning af balde/hasemuskler

bækkenløft

Udføres når knæet kan bøjes 90 grader.

Løft bækkenet fra underlaget – 2 sæt med 10 gentagelser.

 

11. Træning af lårmusklen

knæbøj stående

Stå med ens vægt på begge ben – bøj lidt ned i knæ og stræk igen.

Knæene skal pege frem mod tæerne.

 

Idræt

Det er vigtigt du ikke starter for tidligt med idræt. Genoptagelse af dette skal ske i samråd med din fysioterapeut, ud fra en vurdering af dit knæ.

Tidligste tidspunkt for opstart af idræt:

  • 2 uger: Cykle på kondicykel med lav belastning
  • 4 uger: Almindelig cykling og crawlsvømning
  • 12 uger: Indendørs løb ( jævnt underlag, korte ture, langsomt)
  • 12 uger: Brystsvømning
  • 16 uger:Udendørs løb
  • 6 mdr: Let belastende sport uden drejemomenter
  • 9 mdr: Deltage i delelementer af træning med drejemomenter, gradvis fuld træning

Det anbefales at der trænes 100 % i en mdr før kampdeltagelse. Tidligst kamp efter 12 mdr

 

Region Midtjylland

Dagkirurgisk Afdeling, Center for Planlagt Kirurgi Regionshospitalet Silkeborg